środa, 14 czerwca 2017

Jak obszyć dekolt lamówką z dzianiny? Tutorial krok po kroku

Dekolt, czy ogólnie mówiąc wszystkie krawędzie bluzki można wykończyć na kilka sposobów. Najprościej jest po prostu podłożyć brzeg i przestębnować, ale przy dzianinach, a w szczególności przy łukach wychodzi to tak sobie. Kolejną metodą jest wykończenie plisą - pokazywałam jak to zrobić w tym poście. Jest to zdecydowanie mój ulubiony sposób wykańczania - krawędź jest elastyczna i ładnie się układa. Ale co w przypadku, gdy wykrój przewiduje obszycie podkroju dekoltu czy pach lamówką z dzianiny? Sposobów jest kilka, ja pokażę Wam taki, który u mnie sprawdza się najlepiej.


Co to w ogóle jest lamówka? To wąski pasek materiału (jeśli z tkaniny, to cięty pod kątem 45 stopni, jeśli z dzianiny, to wystarczy uciąć w poprzek nitki prostej, tak aby był rozciągliwy). Pasek jest zaprasowany na pół, a potem krawędzie są zagięte do wewnątrz i znów zaprasowane.
Można kupić gotowe lamówki, albo zrobić je samemu. Lamówek z tkaniny jest zdecydowanie większy wybór, ale do obszycia dzianiny lepsze będą te dzianinowe, bo nie stracimy wtedy elastyczności. W tym tutorialu korzystam z gotowej lamówki dzianinowej, ale najczęściej ucinam po prostu pasek tej samej dzianiny, z której szyłam bluzkę.


No to zaczynamy :)
Rozłożoną lamówkę przykładam prawą stroną do prawej strony materiału, pilnując aby krawędzie się pokrywały. Stębnuję w rowku po zaprasowaniu, albo na szerokość stopki, jeśli mam po prostu ucięty pasek materiału. Ważne jest aby nie rozciągać krawędzi dekoltu, jedynie lekko naprężać lamówkę. Na łukach naciągamy trochę bardziej, ale nie można przesadzić, bo lamówka za bardzo ściągnie i pomarszczy dekolt.


Na tym etapie musimy zdecydować, jak połączymy końce lamówki. W intrukcjach szycia na ogół każą zostawić niezszyte lewe ramię, obszyć lamówką i na koniec zszyć ramię, ale ja osobiście nie przepadam za tym sposobem, bo łączenie tylu warstw wychodzi grube, często pod stopką się poprzesuwa i szew wygląda nieestetycznie.
Wolę zszyć oba ramiona, obszyć lamówką dookoła i połączyć końce lamówki metodą podpatrzoną przy patchworkach. Aby tak zakończyć musimy zostawić nieprzyszyty początek i koniec lamówki na odcinku kilku centymetrów.


Końcówki nakładamy na siebie (pamiętamy o lekkim naciągnięciu) i zaznaczamy sobie punkt styczny.


Następnie łapiemy oba końce lamówki prawymi stronami do siebie, a materiał odsuwamy, aby nie przeszkadzał przy zszywaniu.


Zszywamy obie warstwy lamówki prostopadle do jej dłuższej krawędzi. Odcinamy niepotrzebne końcówki, a zapasy rozkładamy na płasko.


Dokańczamy przyszywanie lamówki do krawędzi dekoltu.


Następnie sprawdzamy, czy lamówka ładnie się układa - jeśli się sfalowała, to jest jej za dużo i za lekko była naciągnięta; jeśli dekolt się marszczy, to z kolei za mocno naciągneliśmy lamówkę. Warto na tym etapie spruć i poprawić, bo po przyszyciu drugiej krawędzi efekt się tylko pogorszy.

Jeśli wszystko jest ok, to na łukach nacinamy zapasy szwów, dzięki czemu lamówka ładniej się ułoży.


I przechodzimy do finału. Wolną krawędź lamówki zaginamy zgodnie z drugim zaprasowaniem.


A potem zawijamy jeszcze raz, tak aby zakryła zapas na szew. Przypinamy szpilkami, lub fastrygujemy. Ważne, aby zagięta krawędź zakryła pierwszy szew.


Stębnujemy po prawej stronie. Można to zrobić tak, aby szew wypadł blisko krawędzi lamówki, ale będzie wtedy widoczny. Lepiej wygląda, gdy stopkę prowadzimy tak, aby igła wbijała się dokładnie w rowek pierwszego szwu. Pomocna do tego będzie specjalna stopka z centralnym prowadnikiem. Specjalny dzyndzelek z przodu ułatwia prowadzenie materiału wzdłuż rowka. Wymaga to trochę wprawy, ale efekt jest wart starania!



Tak wszyta lamówka pozostaje elastyczna, mimo użycia zwykłego ściegu.

Lewa strona

Prawa strona

A jeśli chcecie w ten sposób obszyć dekolt w serek (tudzież V), to wystarczy złożyć obszyty dekolt prawą do prawej tak, jak pokazałam na rysunku i zrobić małe przeszycie, w miejscu gdzie ma być dół V.




Niedawno wypróbowałam inną opcję obszywania lamówką, mianowicie za pomocą renderki. Nie mam do niej żadnej specjalnej stopki, więc początek wszywania wygląda tak samo, jak opisałam powyżej. Główna różnica polega na tym, że pasek na lamówkę tnę węższy, bo zawijam go tylko na trzy razy, a nie na cztery. Mogę sobie na to pozwolić gdyż surowa krawędź lamówki zostanie zakryta ściegiem drabinkowym.



Ale nie zrażajcie się brakiem renderki, czy stopki z prowadnikiem, bo podobny efekt można uzyskać za pomocą podwójnej igły. Kiedyś tak robiłam, np. szyjąc szorty dla Uli.


Która wersja Wam się bardziej podoba? Może macie jeszcze inne sposoby na wszywanie lamówki?

4 komentarze:

  1. świetny tutorial. Opis i zdjęcia bardzo dokładnie opisują cały proces :) Sama marzę o renderce, ostatnio szyję dużo z dzianiny i taka maszyna na pewno przyspieszyłaby mi prace .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Ja kupiłam renderkę, bo miałam dość przekładania w stębnówce podwójnej igły :)

      Usuń
  2. Musze koniecznie zobaczyć jak droga jest taka lamówka wydaje się profesjonalniej-sza niż moje wycinanki ^^

    Dziękuje za tutorial wiem jak ciężko taki zrobić !:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile dobrze pamiętam, to kosztuje podobnie, jak zwykła lamówka, albo niewiele więcej

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...